czwartek, 10 września 2015

Ekspresowe ciasto ze śliwkami

Zatęskniłam za blogiem.Czasem nachodzą mnie wspomnienia o tym jak do bladego niemal świtu, albo co najmniej czarnej nocy potrafiłam siedzieć w kuchni, żeby przetestować nowy przepis.
Albo ileż to pieniędzy wydałam na dziesiątki książek kulinarnych które mogłam godzinami oglądać do snu mając nadzieję, że ten nie nadejdzie.

Z biegiem czasu jednak reorganizacja priorytetów w związku z nowym człowiekiem (niedługo ludźmi :-) ) wypchnęła mnie z hukiem z kuchni, która ku mojemu własnemu zaskoczeniu stała się miejscem przygodnym.

Nie mogę się doczekać aż najmłodsza część rodziny jeszcze trochę podrośnie i będziemy mogli wspólnie eksperymentować (lub grymasić) w kuchni. Nie mogę się doczekać aż  będziemy razem odmierzać, mieszać i dodawać, wąchać i smakować. Bo jedzenie może mieć inny wymiar niż "jem bo muszę". Bo jedzenie może mieć finezję i być sztuką całkiem przyjemną i pożyteczną.

Tęsknie za domem pachnącym aromatycznymi daniami Jamiego i za piątkiem w który każdy kąt wypełnia się aromatem ciasta. I cieszę się, że tęsknię, bo to oznacza, że zaczyna mi czegoś brakować. A już się bałam że straciłam tą tęsknotę na zawsze, że już nigdy nie będę się ekscytować nad książką kucharską, że już nigdy nie pomyślę że muszę coś ugotować, i faktycznie to ugotuję, że już nigdy nie wróci do mnie ta pasja, choćby w mniejszym wymiarze. :-) Wraca jednak. Dlatego traktuję ją bardzo ostrożnie, jak jeża. Bo może to tylko echo dawnej tęsknoty błąka się gdzieś po mnie, bo może jednak się mylę. Oby nie. :-)

Do meritum. Ciasto. Pod znakiem szybkie. W trakcie drzemki małego zdąży się zrobić, upiec i ostygnąć dwa razy. A skąd pomysł? Zostało mi trochę śliwek, a że w domu nic się nie może zmarnować, to upiekłam z nimi szybkie ciasto które spałaszujemy na podwieczorek. :-)

Ciasto jest aromatyczne i wilgotne, a kwaśne śliwki doskonale kontrastują ze słodką, chrupką kruszonką. Gorąco polecam! :-)



Składniki na ciasto (tortownica 22 cm):
  • 1,5 szkl mąki
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 szkl cukru pudru
  • 2/3 szkl mleka
  • 1 jajko
  • 1/3 szkl masła
  • szczypta soli
  • szczypta przypraw korzennych
  • 10 śliwek
  • 1 łyżka mąki 
  • 2 łyżki cukru brązowego
Kruszonka
  • 2 łyżki mąki
  • 2 łyżki cukru
  • 2 łyżki masła
  1. Piekarnik nagrzać do 180 st C. Tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia.
  2. Składniki na kruszonkę szybko zagnieść i wstawić do lodówki.
  3. Mleko, jajko i rozpuszczone masło zmiksować.
  4. Mąkę wymieszać z cukrem, przyprawami, proszkiem do pieczenia i solą.
  5. Masę mleczną wlać do mącznej i zmiksować do połączenia się składników.
  6. Wydrążone i pokrojone w półksiężyce śliwki obtoczyć w mące i cukrze.
  7. Ciasto przelać do tortownicy.
  8. Wyłożyć na nie śliwki.
  9. Skruszyć na wierzch kruszonkę.
  10. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 st C przez ok 40 min (do suchego patyczka).
Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Print