środa, 27 kwietnia 2011

Pascha z figami - przepyszna

Pascha jest zdecydowanie moim ulubionym Wielkanocnym deserem, a tegoroczna moim zdaniem pobiła na głowę wszystkie poprzednie: subtelny aromat wanilii, doskonała, kremowa konsystencja, idealna ilość bakalii... Pycha! Przepis Agnieszki Kręglickiej zaczerpnięty z Lawendowego Domu :)

Paschę warto zacząć przygotowywać dwa dni wcześniej. Jedną noc musi ociekać ser, druga przyda nam się na tężenie samej paschy w lodówce. Jeżeli jednak zabraknie Wam czasu, nie martwcie się. Ważne jest, żeby dobrze odsączyć ser, a samą paschę można dokończyć wczesnym rankiem, przed śniadaniem wielkanocnym.

Wiem, że pascha wymaga sporo wysiłku, ale uwierzcie mi, że jest tego warta. :-)


składniki: 

  • 2l mleka (Ja użyłam wiejskiego od babci z bazarku, ale mleko z folii też się nada.Z kartonu już niestety nie.)
  • laska wanilii
  • 0,5 l kwaśnej śmietany 18%
  • 6 jajek
  • 250 g miękkiego masła
  • 3/4 szklanki cukru pudru
  • 150 g pokrojonych w kostkę suszonych fig
  • 70 g posiekanych migdałów bez skórki
  • skórka otarta z pomarańczy
  • 1 szklanka soku pomarańczowego (u mnie świeżo wyciskany sok z 1 pomarańczy)
  1. Laskę wanilii rozciąć i wydrążyć. Ziarenka, oraz wydrążoną laskę wanilii dodać do mleka.
  2. Mleko zagotować. 
  3. Całe jajka roztrzepać ze śmietaną i wlać do wrzącego mleka. 
  4. Gotować powoli, na małym ogniu, aż cały płyn w garnku się zwarzy i podzieli na ser i serwatkę. (Ja podgrzewam masę ok 30 min. na najmniejszym płomieniu.)
  5. Przełożyć (przelać) masę na sitko wyłożone podwójną warstwą gazy i zostawić na noc na sitku. (Odsączoną serwatkę z powodzeniem możecie pić, o czym pisałam tu. Jest smaczna i zdrowa.)
  6. Figi namoczyć w soku z pomarańczowym (ja zostawiłam je w soku na noc), odsączyć. 
  7. Masło zmiksować z cukrem pudrem na puszystą masę. 
  8. Wanilię wyjąć z sera. (Można ją wyjąć zaraz po przelaniu serka na sito, ale wierzę, że te kilkanaście godzin więcej doda serkowi jeszcze mocniejszego aromatu wanilii.)
  9. Stopniowo dodawać ser i ucierać na wolnych obrotach, aż powstanie kremowa masa. 
  10. Dodać figi, migdały i skórkę pomarańczową, wymieszać dokładnie. 
  11. Glinianą doniczkę z otworem na dnie, wyłożyć podwójną warstwą gazy. Przełożyć do niej masę i wstawić do lodówki. Gdy stężeje, wyłożyć na talerz, zdjąć gazę i udekorować wg uznania.
Tak wygląda ser oddzielony od serwatki. Odgarniając go łyżką zobaczymy, że pływa w klarownej serwatce. Taki ser można już z powodzeniem odcedzać.
Figi staram się kroić dosyć drobno.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Print